27 Αυγ 2010

Αφήστε τις Haredim να περπατήσουν

Αφήστε τις-τους Haredim να περπατήσουν

Αυτές-οί που έχουν πρόβλημα να ταξιδεύουν γυναίκες και άνδρες μαζί είναι οι Haredim, και είναι αυτές-οι οι οποίες παρακαλούνται να πάρουν το αργό και μικρό τρένο της πόλης

Τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα μοιράζομαι το ταξί από το Τελ Αβίβ στην Ιερουσαλήμ. Μαζεύονται στο σημείο αναχώρησης δίπλα στον κεντρικό σταθμό λεωφορείων του Τελ Αβίβ υπάρχει γενικά ένα ευρύ φάσμα επιβάτιδων-ων, συμπεριλαμβανομένων των κοσμικών και θρησκευόμενων Εβραϊσών, Αραβισών και αλλοδαπών εργαζομένων. Μόλις μπουν στο εσωτερικό του οχήματος, παίρνουν τις θέσεις τις με σειρά πρωτεραιότητας, αυτές που ήρθαν πρώτες κάθονται στις πρώτες θέσεις και ούτω καθ' εξής.

Στο σημείο αναχώρησης στην Ιερουσαλήμ, έξω στην οδό Jaffa, αντιθέτως, συχνά ξεσπούν επιχειρήματα για το
διακανονισμό των θέσεων. Στην Ιερουσαλήμ, οι θέσεις δεν καθορίζονται από τη σειρά με την οποία οι επιβάτιδες ανεβαίνουν, αλλά από το φύλο τις.

Μία φορά αφ' ότου είχαμε διανύσει μια μικρή διαδρομή μου ζητήθηκε να παραχωρήσω την θέση μου σε μια υπερ-Ορθόδοξη γυναίκα (μήπως αυτή αναγκαστεί να καθίσει δίπλα σε έναν άνδρα) ή έναν υπερ-Ορθόδοξο άνδρα (αφ' ότου επέμενα να παραμείνω στη θέση μου στο παράθυρο, ευτυχώς δεν συνέβει, τον πίεσε να καθίσει δίπλα μου, κάποιον που φαίνεται να έχει δεχτεί τη χρόνια κατάσταση της τελετουργικής ακαθαρισίας).

Γιατί ο ίδιος διακανονισμός των θέσεων που φαίνεται τόσο προφανής για τις Haredim που επιβιβάζονται στο Τελ Αβίβ να προκαλεί τέτοιες παρατεταμένες συζητήσεις, όταν αυτές επιβιβάζονται στην Ιερουσαλήμ; Το αίνιγμα έχει δύο σωστές απαντήσεις. Πρώτον, η φυσική επιλογή βασιλεύει στην Ιερουσαλήμ, και η κοσμική απλώς αποδέχεται τις Haredim και την δύναμη που επιδεικνύουν. Δεύτερον, στην Ιερουσαλήμ, τίποτα δεν είναι ιερό.

Υπάρχουν κοσμικές ταξιδιώτισες που υποτάσονται στις θρησκευόμενες. Εγώ όχι. Παραπάνω από μία φορά ο οδηγός προσπάθησε να μεσολαβήσει για να με πείσει να αλλάξω θέση, αλλά χωρίς να το πετύχει. Αν, όπως οι γιατρίνες, οι οδηγοί των κοινών ταξί τηρούν αρχεία επιβάτιδων, θα ήθελα να είμαι εκείνη που θα μπορούσε πιθανότατα να έχει την ετικέτα "ανήσυχη, δύσκολη", παρά των υπερ-Ορθόδοξων γυναικών και ανδρών που προσπαθούν να επιβάλουν τις δικές τις διακρίσεις λόγω φύλου στα δημόσια οχήματα μεταφοράς.

Το γεγονός είναι ότι η άρνηση μου δεν έχει πιθανότητα να αποδώσει ποτέ στην ταξιδιώτισα-η Haredi ώστε να κατέβει-βγει από το ταξί. Υπάρχει πάντα κάποια-ος άλλη επιβάτιδα, κάποια-ος πιο συμπονετική από εμένα, η οποία-ος υποχωρεί. Αλλά μόνο στην Ιερουσαλήμ. Στην den of sin, γνωστή ως Τελ Αβίβ, που δεν τολμούν να ξεφύγουν από τα όρια τους.

Θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αυτή τη συναίνεση της βάσης της Ιερουσαλήμ στην ποικιλία με άλλα ονόματα - πλουραλισμό ή ανοχή, ίσως - αλλά στο τέλος, είναι απλά η παράδοση των επιταγών της συγκεκριμένης και ακραίας ερμηνείας του Ιουδαϊσμού, μιας που αυτό στρεβλώνει την πίστη κάνοντας διακρίσεις κατά των γυναικών.

Λόγω αυτής της συναινέσεως της Ιερουσαλήμ - καθώς και στην Safed, στην Beit Shemesh, στην Τιβεριάδα και άλλες πόλεις ακραίας Haredization - ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας CEO είπε πως προβλέπεται η λειτουργεία του μικρού και αργού τραίνου στη πόλη Ιερουσαλήμ να αυξήσει τη δυνατότητα να ορισθούν επιμέρους βαγόνια για τις γυναίκες και τους άνδρες, για οικονομικούς λόγους. Στο υπόμνημά του, είπε ότι εάν οι άνθρωποι το θέλουν, θα το χρησιμοποιούν και αν δεν το θέλουν, δεν θα το κάνουν.

Αλλά οι Haredim, βεβαίως, θέλουν και αυτό που προτείνεται ως εναλλακτική επιλογή θα γίνει γρήγορα μια υποχρέωση, όπως και με διαχωρισμό των φύλων στις γραμμές των λεωφορείων "mehadrin Egged”. Η υπερβολική ένδειξη σεβασμού προς τις ευαισθησίες των υπερ-Ορθόδοξων θα οδηγήσει γρήγορα στο να χρησιμοποιούνται τα δημόσια κεφάλαια για διακρίσεις εις βάρος των γυναικών.

Για το θέμα αυτό, θα μπορούσαμε να πάρουμε μια σελίδα από την κα. Golda Meir. Κατά τη διάρκεια ακρόασης στην Knesset-Βουλή για τον αποκλεισμό των γυναικών όταν βγαίνουν από το σπίτι τις μετά τις 11 μμ, σε μια δήθεν προσπάθεια για την προστασία τις, η κα. Μeir, δήλωσε ότι, εξ όσων γνώριζε, ήταν οι άνδρες που συμπεριφέρονταν βίαια, και ως εκ τούτου ήταν αυτοί που τους ζητήθηκε ευγενικά να μείνουν σπίτι τους με το που σκοτινιάζει.

Αυτές-οι που έχουν πρόβλημα με τις γυναίκες και τους άνδρες που ταξιδεύουν μαζί είναι οι Haredim, και είναι αυτές-οί οι οποίες-οι παρακαλούνται να χρησιμοποιούν το μικρό και αργό τρένο.


Την είδηση την βρήκαμε στις 26.8.10 και την μεταφράσαμε, γραμμένη από την Neri Livneh στην http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/let-the-haredim-walk-1.310282